חפש בבלוג זה

יום ראשון, 5 ביולי 2020

תל אביב של מטה

סקירה על תל אביב של מטה. כמה דברים שלא תראו ולא תדעו אם אתם לא גרים בדרום תל אביב.

את הרשומה הזו פרסמתי בפייסבוק ואני מביא אותה גם כאן על מנת שניתן יהיה להפיצה גם מחוץ למגבלות האלגוריתם.

כתבתי אותה בעיקר עבור אלו שאינם גרים דרומית לרוטשילד, או שרוצים להבין מה הולך כאן באמת, ללא השפעה פוליטית, גזענות או מימון לפוסט.

עיריית תל-אביב-יפו מתגאה לאחרונה בפוסטים לא מעטים שלה בפייסבוק על פעילות ההסברה בענין עטיית מסיכות, על סיוע לעסקים קטנים בקורונה ובמיוחד מתגאה בהשקעה התקציבית שלה בסוגיות הקשורות דרום תל אביב.

תושבי העיר באזור לעומת זאת, חווים יומיום את ההזנחה, את חוסר השירות ואת האפליות בתקציב ובנגישות ולכן יודעים את האמת.

אתן כמה דוגמאות במגוון נושאים, הכל כמובן מבוסס על תיעוד, מסמכים, תשובות העירייה למכתביי, תמונות, הקלטות וכו'.

עיריית תל אביב חזקה בפייסבוק. בניראות. המון כסף נשפך על קמפיינים וכדי להיראות טוב. אבל...לגבי לעשות באמת...המממ פחות.

כך למשל ישקיעו אלפי שקלים בסקרים וכדי לשאול את תושבי שכונת נוה שאנן היכן לשתול עצים בשכונה, כאשר הבעיה היא שהתושבים מציבים בעצמם תאורה עבור הרחוב הלא מואר. כאשר עצים והצל שלהם עלולים (לא תאמינו) לייצר עוד נקודות מחסה לזנות המתבצעת על המדרכה.
ולכן השאלה, האם לא כדאי להשקיע בניקיון ובמציאת פתרונות לזנות לפני שעוסקים בטיפוח גינון ונוי?

כך למשל גם, הם יפנו לתושבים ויבקשו לשמוע את דעתם היכן כדאי להציב ספסלים ברחוב. נשמע נהדר לא? איזה יופי משתפים את התושבים. הבעיה היא הפיכת הספסלים בלילות למוקדי רעש וקטטות (כולל דקירות ובקבוקים שבורים) של אלו שרואים בספסלים האלה מקום לינה/איחסון חפצים/נקודות סחר סמים/נקודות המתנה לזנאים.
ולכן שאלה היא האם להציב ספסלים ישרת את התושבים או וידאו רחפנים לעירייה?

כך במקום להשקיע בפחים מוטמנים בקרקע, או בפינוי פסולת לעיתים קרובות, העירייה תכריז על מדיניות של "סילוק פחים מהמרחב הציבורי", הם יוציאו דרישות רשמיות לבעלי נכסים ולתושבים לדאוג למסתורים ולפחים ליד כל בנין (גם כאשר תכנונית לא נערכו לכך ואין מקום לזה) ובעצם ייצרו עוד מוקדי פסולת וטינופת על המדרכה מתחת לכל בניין ועץ.

ככה, המרחב הציבורי (כלומר הרחובות הראשיים), ייראו יפה לצילומים ולפוסטים, אבל חיי התושבים ברחובות צדדיים ימשיכו להיות חצר אחורית ופח הזבל. הרחובות הקטנים שהם מרבית השטח בדרום העיר ימשיכו להסריח.

כאשר הבנתי את הקשרים שבין סוגיות תברואתיות לבין פעילות עבריינית בשכונה, הצעתי פתרונות. כתבתי לא מעט מכתבים ודו"חות בנושא.

הידעתם שבמהלך השנתיים האחרונות הצלחתי לפגוש חברי כנסת, שרים וכל מיני אושיות במשק, אך את ראש אגף התברואה של עיריית תל אביב עדיין לא הצלחתי לפגוש? מסתבר ש"הוא לא פוגש כל תושב שרוצה פגישה איתו". כן, כן, כך ממש השיבו לי מהמזכירות.
כמה אזרחים ניסו לפגוש את ראש האגף הזה? האם התחרות כה רבה וזמנו עמוס כשל שרים בממשלה למשל?  מדוע כבודו לא יכול לפנות שעה לפגישה עם תושב שהוא פעיל חברתי, שגר בדרום כבר 11 שנים? למחלקת פניות הציבור הפתרונים.

כך העירייה תשקיע אלפי שקלים בפסטיבל מזון ברציפי התחנה המרכזית, כאשר הבעיה היא שאיש לא יסתובב שם אחרי שמחשיך.

עיריית תל-אביב-יפו (והמשטרה) לא משתלטות על תופעות הנרקומנים וחסרי הבית שאינם מטופלים בריאותית ומסתובבים בחצרות הבתים בדרום תל אביב, משתעלים, יורקים ומקיאים על המדרכות, בחדרי מדרגות ובחצרות.

מה תועיל פעילות הסברה בשכונת עג'מי על עטיית מסיכות, כאשר ניידת משטרה נעמדת ב"סמטת עכו" ומגרשת את הנרקומנים משם והם מציפים אז את רחובות צ'לנוב, הגדוד העברי וי.ל. פרץ ללא מסיכות וללא ריחוק וללא מקום לשהות בו?

חסרי הבית פעמים רבות מחפשים מזון ומלבוש בפחים. הם הופכים את פחי הזבל ויוצרים ערימות אשפה על המדרכות. או שהם פשוט לוקחים את הפחים לסיבוב אינסופי איתם.

בבוקר, התושבים מתעוררים לקול אנשים שמרסקים מוצרי חשמל שהוציאו מהפחים, כדי להפריד זכוכית ממתכת, כך נוצרות ערימות זכוכית על המדרכה והכביש.

לעיתים זו יכולה להיות סתם משאית מאתר בנייה שצופרת בצופרי אוויר, כי אי אפשר לשלוח וואצאפ לשוער, לפתוח את גדר אתר הבניה...

עשרות קורקינטים יהיו מפוזרים תמיד בחצרות ועל המדרכות כאן וימנעו מאנשים ומכסאות גלגלים מעבר, כי בדרום תל אביב, לפי מפות החניה של העירייה, לא מקצים חניות ייעודיות, אפשר פשוט לעשות כל מה שרוצים בדרום הפרוע. למה שלא יסמנו כאן חניות ייעודיות כמו במקומות אחרים בעיר?

כפי שאתם קוראים יש לא מעט דוגמאות באמתחתי. הרבה מידע וחוויות חברתי בשנות מגוריי כאן. אגב, בכל ענין כזה כתבתי מכתבים ועוד מכתבי תזכורת וגם...הצעתי פתרונות. לומר לכם שהשינוי הגיע? במעט מאוד סוגיות.

בוא נאמר בעדינות, הנרקומנים וחסרי הבית, לא ממש נמצאים בפייסבוק לראות את הפוסטים של העירייה על תנועת הצופים ועל ההסברה נגד קורונה. הם גם לא נמצאים בקבוצות של דרום תל אביב.

הנרקומנים וחסרי הבית גם לא משתתפים בכל מיני אירועים של המשטרה או העירייה ושומעים את ההחלטות הדרמטיות בדבר מיגור הפשיעה, שהנה ממש הולך לקרות בשנת העבודה הקרובה.
 
יודעים מי עוד לא מוזמן  לפגישות האלה יותר? כל מי שמדבר בכנות על בעיות ופתרונות. כל מי שאינטליגנט. מספיק כדי לראות מעבר לספין. היום, כדי להגיע לפורומים בהם מקבלים החלטות, לא צריך בהכרח אינטליגנציה, נסיון או הצעות לפתרון. צריך לצעוק מספיק חזק ולקבל לייקים. להחשב ועד מטעם עצמך ולקיים ראיונות בתקשורת.
אני לא אומר שאין פעילים נהדרים או אנשים שהקדישו שעות רבות ואף חיים שלמים עבור מטרות שיפור איכות החיים כאן שהם אינטליגנטים, מנוסים או מציעים פתרונות.

אני כן אומר, שהמשטרה וגורמים לא מעטים בעירייה, מתעלמים פעמים רבות מקולות הגיוניים, או מסרבים להדבר כאשר ברור להם שהדיון יחייב עבודה מאומצת או מעשים או תקציבים או מדיניות (שראש העירייה כנראה לא יאשר).

מה קשור ראש העירייה? אה לא שמעתם? בדיון לפני כמה חודשים, אמר ראש העירייה שהוא לא רוצה שפלורנטין תהיה נוה שאנן. 
כלומר במקום לומר "תל אביב תהיה כולה יפה ומושקעת כמו פלורנטין" ראש העירייה מבקש לשמר מצב בו יש נוה שאנן ויש פלורנטין. וכאשר זו העמדה וזו המדיניות למעלה מה יש להתפלא כאשר חלק מפקידי העירייה מנסים לסייע ויוצאים מגדרם לעשות כל מה שאפשר כאן בעוד חלק אחר מצטט את רוח המפקד "טוב, מה אתה רוצה אתה גר בדרום העיר".

היום בצהרים (שבת) למשל פרסמה העירייה שהיא מקיימת פעילות הסברה ביחס למסיכות ביפו. יש עוד מישהו שלא שמע על קורונה או על כך שצריך לעטות מסיכות?
האם שימוש כזה בכוחות הסיור והשיטור הם מיצוי נכון של הכישורים של האנשים שכולנו מממנים מהמיסים שלנו?
למה לא ערכו פעילות הסברה ברוטשילד אתמול בצהרים? או באבן גבירול היום? אם מישהו חושב שההקפדה על מסיכות תגיע מפוסט של העירייה בפייסבוק שיגיב בתגובות "שוכנעתי".

בחודש מרץ עם פרוץ הקורונה התריעו התושבים וגם אני בתוכם - כאן בדרום תל אביב יש התפרצויות לא רק של קורונה אלא של שחפת, צהבת, ועוד מחלות זיהומיות מדבקות שכבר פסו מן העולם או מטופלות בקרב אוכלוסיות נורמטיביות

כאן, יותר מידי אנשים חיים ברחוב. ללא כתובת. ללא תנאים סניטריים. ללא מעקב וטיפול רפואי. הגיע הזמן (במקום הסברה וקנסות לתושבים ובעלי עסקים נורמטיביים) ליישם תכניות דיור ותעסוקה ולהזרים תקציב לטיפול בחסרי הבית והנרקומנים כאן.
הדבר הזה לא קורה.

במקום שראש העיר יגלגל אחריות לממשלה בראיונות באולפני הטלויזיה והרדיו, הגיע הזמן שהוא יכריז מלחמה על הקונספט לפיו יש דבר כזה "דר רחוב". אף אדם לא מגיע לו שכתובתו תהיה הרחוב. הוא חסר בית וצריכים לעזור. 
כל מה שקורה בתחומי הרשות המקומית הוא באחריותה.
לא צריכה להיות "יחידת דרי רחוב" אלא "יחידה לטיפול בחסרי דיור" או...פשוט להרחיב את כמות העו"סים הקורסים מעבודה.

אוכלוסיות הרחוב כאן לא לובשות מסיכות, הן לא שומרות על בידוד, אבל אותן אי אפשר לקנוס.. אנשים (שנולדו בארץ או לא לא נולדו בה, אזרחים ושאינם) ללא זהות וללא תעודת זהות. יותר מידי ניירת להתחיל לעכב אותם. אז...פשוט מעבירים אותם ממקום למקום.

גם בימי הקורונה וגם היום הם המשיכו וממשיכים לשוטט בחצרות. להתקלח בצינורות המזגנים. לעשות צרכים ליד דלתות כניסה בלילות או באור יום. להסניף, להזריק להתקהל תחת עצים ששתלה העירייה כי השכונה צריכה להיות ירוקה...

אולי צריך למפות ולרשום ברישום מסודר את האוכלוסיות האלה, גם אם אין דאגה ממשלתית?
אולי צריך שיהיו בעיר פתרונות דיור ציבורי עירוני ותעסוקה לכל מאות האנשים שמתגלגלים ברחובות, במקום לגלגל עיניים ולסמוך רק על העמותות הפרטיות שעוסקות בכך? 

אולי צריך לשלש את היחידה המקצועית של העירייה, שעוסקת בענין במקום עוד פסטיבל בירה שממילא לא יתקיים השנה?

וכל זה, עוד לפני שדיברתי על בעיית הסמים והסחר בו, על כך שהמשטרה מכוונת רק לראשי הפירמידה (סוחרי סמים גדולים) ומאפשרת לקטנים להסתובב באופניים חשמליים ברחובות שלנו ולסחור בגלוי לאור יום, על שקיות הנייס גאי המוטלות על מדרכות ומתוות את מיקומי נפילת הקורבנות שלהם, על חוסר היכולת של המשטרה להתמודד עם כל הסוחרים שהחלו כבר מזמן לטרגט גם בתי ספר וילדים בשכונה.

ולגבי עסקים. העירייה מספרת על סיוע לעסקים. היא לא תספר על ההתייחסות המבזה שלה לחלק מהם. היא לא תספר איך בחסות הקורונה, חלק מהעסקים מקבלים תשובות על פניות, שאיש לא היה מעלה על דל שפתיו אילולא "המגיפה".

ודוגמה אחרונה, ביום העצמאות הייתה קורונה. אז תושבים ברחוב תלו דגלים במרפסות וביניהן. כי בקורונה לא מקשטים, אין כוח אדם, אבל כן אפשר לחלק דו"חות קורונה לעסקים ולאנשים. ספרו לי עוד על סדרי עדיפויות.

ולכן אני שואל, אולי במקום פוסטים ממומנים כדאי לתקצב פתרונות לבעיות האלה?

ולא. יציאה לסיור מתוקשר של משטרה-עירייה לא משכנעת אותי. גם לא יומיים של נסיעות ניידות עם סירנות מייללות בשכונה. אפילו לא המצלמות הנוספות שהעיריה תולה על עמודי חשמל.

אני אשוכנע כאשר אצא למרפסת בשעה אקראית של היום או הלילה ולא אראה מישהו שנראה כאילו הוא ברח מהסט של "המתים המהלכים" מתנדנד על המדרכה. 

אני אשוכנע כאשר אראה גברים ונשים מטיילים עם הכלב אחרי 20:00 ברחוב מואר כהלכה . 

אני אשוכנע כאשר אפסיק לראות חלקי לבוש, ניירות טואלט וקונדומים זרוקים בחצר שטיאטאתי יום קודם לכן.

אני אשוכנע ואחדל לכתוב על הנושא, כאשר יהיה נורמטיבי לחיות בדרום העיר כמו במרכזה ובצפונה וכאשר לא ישאלו אותי "למה אתה גר כאן" אז אדע שקרה כאן שינוי.

האם באמת צריך לרוץ למועצת העיר? האם חברי מועצה שינו או משנים משהו מכל זה? לא יודע. תייגו ושתפו אותם, אולי הם יגיבו. על מכתבים ששלחתי בעבר הם לא הגיבו.

האם הגיע הזמן לרוץ למועצה? יש עוד זמן לחשוב עד לבחירות הבאות. 

****
ו... אולי עוד נקודה בלי קשר או עם. אם כבר אני כותב ומדבר שוב על אכיפה...אולי גם ראוי שהעירייה תתקצב כבר "מדי קיץ" לסיירים ולפקחים (כמו במיאמי או בערי חוף אחרות בעולם)? קצת כואב הלב לראות את פקחי סל"ע המסורים מתרוצצים במדים החמים האלה בימי שמש וקיץ. אפשר להיות ייצוגי גם במדים קצרים או מבדים נושמים זה גם יעזור להם להמשיך לעשות בקלילות את עבודתם ואת עבודת המשטרה שלא תמיד מצליחה לעשות את עבודתה כאן.

שבוע טוב לכולם/ן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה